מנדפים ותפקידיהם השונים

מאז שהוקמו המעבדות הראשונות בהן נחשפו הלבורנטים לחומרים כימיים רעילים, ברור היה כי צריך לנקוט בפעולות שישמרו על בריאותם. אלא שבראשית המאה עדיין לא היו קיימות שיטות יעילות שיכלו להגן כראוי מפני חשיפה לאדים, לתרסיסים ולנתזים רעילים.

המנדפים הראשונים שהומצאו בדרך לחיפוש פתרון התבססו על סילוק אוויר מזוהם באמצעות שאיבת האדים שעולים למעלה בחום. כדי להפחית את ההשפעה החיצונית על יכולתו של המנדף להכיל אדים כימיים מסוכנים, החלו בפיתוח מנדף סגור מששת צדיו. היום, הטכנולוגיה המודרנית מציעה כמה סוגי מנדפים למעבדות, למטבחים תעשייתיים ועוד. הפעם נתמקד בשני סוגים עיקריים של מנדפים – מנדף ביולוגי ומנדף כימי.

מנדף ביולוגי – לשמירה על סטריליות

מנדף ביולוגי מסייע לשמור על סטריליות חלל העבודה במעבדה הביולוגית.

זהו אחד מאמצעי הבידוד שמסוגל למנוע חשיפה לזיהומים ולחומרים רעילים. סוג המנדף הוא זה שקובע את כיוון זרימת האוויר ואת מהירותה. זרימת האוויר אל המנדף והחוצה מתבצעת דרך מסנן מסוג High Efficiency Particulate Air או בשמו המקצועי והמקוצר מסנן HEPA.

מסנן HEPA מורכב מיריעות פיברגלס (סיבי זכוכית) המקופלות בצורת “הלוך ושוב” ומותקנות בתוך מסגרת עץ. עוביין של שכבות אלה הוא כ-15 ס”מ, כאשר בין קפלי היריעות מפרידים פסי אלומיניום שתפקידם לפלס את הדרך לזרימת אוויר שכבתית (למינרית).

שיטת זרימה זו מאפשרת לאוויר לנוע בשכבות מקבילות ללא כל הפרעה. זרימה שכבתית זו מאופיינת בקצב ערבוב נמוך יחסית לזרימות אחרות. מסנן HEPA מאפשר זרימה שכבתית ומסוגל לעצור כ-99.97 מהחלקיקים שגודלם הוא 0.3 מיקרון – אך הוא יעיל גם בחסימתם של חלקיקים קטנים מגודל זה.

תעשיית המנדפים מציעה שני סוגים של מנדפים ביולוגיים:

מנדף ביולוגי להגנת עובדים בחלל שאינו סטרילי.

מנדף ביולוגי להגנה על העובדים ועל הסטריליות בחדר. קיימים מנדפים המבטיחים סטריליות לחלל ללא הגנה על העובדים.

מנדף כימי – לסילוק רעלים כימיים מסוכנים

מנדף כימי הוא הפתרון האולטימטיבי להגנת צוות המעבדה מפני חומרים נדיפים. המנדף הכימי שואב את האוויר בחדר באמצעות מערכת אוורור מפצה ומונע חשיפה של העובדים לחומרים כימיים מסוכנים. מנדפים אלה משתמשים באוויר הזורם על מנת למנוע את “זחילתם של האדים” – פעולה זו נקראת גם כליאה אווירודינמית (Aerodynamic containment).

קיימות שתי תצורות של מנדפים כימיים:

מנדף עם צינור סילוק – במנדף זה נשאב האוויר מן הפתח הקדמי אל צינור סילוק.

מנדף ללא צינור סילוק – האוויר הנשאב מהפתח הקדמי יכול להיות מנוטרל או מוחזר לחדר שבו מותקן המנדף.

נגישות