חובת שימוש במנדפים

שימוש במנדפים הוא בגדר חובה בכל מעבדה העוסקת בתהליכים כימיים או ביולוגיים, במפעלים מזהמים וכמובן במסעדות. מעבר לעובדה שמנדפים מסייעים ביצירת סביבת עבודה נקייה מעשן, פיח ורעלים – אתם כבעלי עסקים מחויבים להתקין אותם על פי החוק.

בתקנה 4 של תקנות הבטיחות בעבודה (היגיינה תעסוקתית בעבודה עם גורמים מסוכנים במעבדות רפואיות, כימיות וביולוגיות), התשס”א 2001, מצוין במפורש: חובה להתקין מנדפים ביולוגיים וכימיים טובים ויעילים המתאימים לעבודה עם הגורמים המסוכנים המצויים בשימוש המעבדה, ויש לדאוג לבדיקת המנדפים אחת לשנה לפחות בידי טכנאי מומחה.

יתרה מכך – אם המנדף פועל ללא הרף במשך 24 שעות, שבעה ימים בשבוע, ייתכן ותידרשו לבדיקת מנדפים חודשית ואף שבועית. יחד עם הדרישה להתקנת מנדפים, עליכם להתקין על פי החוק מערכת כיבוי כדי למנוע שריפות וסכנת חיים.

סוגי מנדפים בשימושים נפוצים

מנדף כימי – מנדף היונק אדים כימיים מסוכנים ונמצא בשימוש במוגבר במעבדות, במפעלים ובבתי מלאכה שונים. השימוש במנדף נעשה בהתאם לדרישות תקן ישראלי 1839 ועליו לכלול משטח עבודה סטרילי, מפוח לשאיבת אוויר וצינור דרכו נפלט החוצה האוויר המזוהם.

מנדף ביולוגי – מנדף ביולוגי נועד להפחתת רמות הזיהום במעבדות רפואיות למשל, ובכך מצמצם את הסכנות אליהן נחשפים הלבורנטים. קיימים שלושה סוגים של מנדף ביולוגי כאשר ההבדלים נעוצים בשיטת הנידוף: הזרמת אוויר מהחדר פנימה, הזרמת אוויר על משטח עבודה מסונן, או מנדף עם תאי כפפות אטומים.

מנדפים למסעדות וחובת השימוש בהם

בהתאם לחוק הקיים בישראל, כל בית אוכל העוסק בצלייה, טיגון, בישול ואפייה מחויב להתקין מערכת לקליטה ונידוף של אדים, גזים, עשן וריחות. שימו לב כי ונטה אינה תחליף למנדף אלא משמשת רק להכנסת אוויר אל תוך המטבח. בזמן התקנת מערכת הנידוף יש לציין על גבי המתקנים את תאריך ההתקנה, כמו גם את תאריכי החלפת המסננים בעתיד.

מנדפים אלה מותקנים מעל משטחי הבישול, אך אדי הבישול מלאים בשמן ומכאן עלולים המסננים להיסתם ואף להגיע לתעלות האוורור. בכך טמונות שתי סכנות:

חשש לשריפה

שאריות שמן שרוף המצטברות בתעלות הופכות לחומר דליק במטבח המסעדה. להבת גז או ניצוץ קטן עלולים להצית שריפה, ואם גיליתם במקרה שמן מטפטף מאחת התעלות, זהו סימן מובהק לניקיון בהול של המנדף.

סכנה תברואתית

שמן שרוף ומזוהם בחיידקים מצטבר במנדף, מתחמם בטמפרטורת המטבח ומטפטף אל מזון הסועדים.
מדובר בתקלה תברואתית חמורה ומכאן הצורך בהקפדה על החלפת מסננים וניקיון המנדף בזמנים קבועים.

נגישות